Khamis, 29 Julai 2010

Keindahan Kampung Mercang

Merchang merupakan perkampungan tradisional nelayan. Rata-rata penduduk di sini bekerja sebagai nelayan. Terletak 40 km dari pusat bandaraya dan dari Marang ialah 20 km. Apa yang menarik di sini ialah suasana di jeti nelayan di Kampung Mercang.
Kesibukan jeti ini bermula apabila nelayan pergi ke laut pada waktu pagi dan akan balik pada waktu tengahari atau petang. Pada waktu ini, mereka akan membawa hasil tangkapan untuk di jual. Bermacam jenis ikan akan dikeluar dari kotak bot untuk dipindah ke dalam bakul untuk ditolak pada peraih. Anda boleh membeli ikan segar dengan yang murah.
Inilah di antara peralatan yang dibawa ke laut iaitu lampu, pukat dan gabus. Nelayan bot kecil tidak pergi jauh untuk menangkap ikan. Mereka menangkap ikan dalam lingkungan 10-20 km dari pantai. Anda boleh menyerta sama untuk menangkap ikan di laut.
Di tepi tebing sungai, mereka membina bangsal untuk meletak peralatan menangkap ikan seperti sauh dan pukat. Di bangsal ini, anda dapat melihat nelayan-nelayan membaiki jaring yang rosak, membaiki bubu dan membersih peralatan yang berkarat.

Lain-lain info - sila klik

Hotel

Agensi Pelancongan

Teksi

Bas

Penerbangan

Tiada ulasan: