Jumaat, 14 Mei 2010

Abang Mat Yang Baik Hati

Tanpa dirancang, saya berhenti kereta apabila ternampak papan tanda kraftangan & papan tanda Pengerusi, Jawatankuasa Kampung & Kawalan Keselamatan, Kuala Setiu, Setiu. Saya bersalam dengan seorang yang memperkenalkan namanya Abang Mat.
Saya datang kesini untuk melihat hasil kerja kraf anyaman nipah & buah kelapa telah di raikan oleh Abang Mat yang lebih dikenali Abang Mat Perikanan. Abang Mat menjamu saya dengan buah kelapa muda yang baru dipetik di laman rumahnya.
Keramahan & mudah mesra menyebabkan saya tertarik berkenalan dengannya. Abang Mat merupakan seorang nelayan. Sekarang ini menjadi tenaga pengajar kepada nelayan di Jabatan Perikanan di Demong Besut. Di samping menjadi chegu perikanan beliau juga adalah
Pengerusi, Jawatankuasa Kampung & Kawalan Keselamatan Kuala Setiu. Beliau juga pandai membuat kraftangan iaitu menghasilkan tempurung berlampu dengan ukiran bercorak . Tempurung kelapa yang tidak berisi akan diletak mentol didalam untuk mengeluarkan cahaya yang klasik.
Sesiapa yang ingin bertandang ke teratak Abang Mat untuk berkenalan dengannya & melihat hasil kerja kraftangannya. Sila hubungi 013 934 5843

Tiada ulasan: